رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

وقتی لک لک‌ها نمک گیر می‌شوند | درباره حضور هر ساله لک لک‌ها در مریوان

  • کد خبر: ۱۰۶۱۷۸
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
وقتی لک لک‌ها نمک گیر می‌شوند | درباره حضور هر ساله لک لک‌ها در مریوان
چند سال پیش اهالی روستای «دره تِفی» مریوان، یک لانه دست ساز برای چند لک لک مهاجر ساختند و این گونه آن‌ها را برای همیشه به دیار خودشان دعوت کردند و حالا هم هرساله از آن‌ها استقبال می‌کنند.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ درست بعد از جنجال پلنگ قائم شهر تصاویرش دارد در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و بعد از تکرار همین داستان برای یک قلاده خرس در اردبیل. زمانی که مقایسه این حوادث با اتفاق‌های مشابه در مکان‌ها و موقعیت‌های دیگر که نه تنها منتج به مرگ جانوران نشد، بلکه آن‌ها را سرحال و سلامت به جایی که تعلق داشتند تحویل دادند، دوباره این سؤال را در ذهن بسیاری زنده کرد که چرا با کلی ادعا از پس مدیریت چنین شرایطی برنیامدیم؟

شاید این جنجال رسانه‌ای و واکنش‌های زیادی که به دنبال آن ایجاد شد، حالا باعث شده باشد بیشتر از هر زمان دیگری به داشتن یک رابطه مسالمت آمیز با طبیعت و جاندارانش فکر کنیم؛ یک رابطه مسالمت آمیز و البته همراه با رعایت استاندارد‌ها و مبتنی بر اصول و آموزش‌های لازم که فقدانش در این یکی دو روز بیشتر از قبل نمایان شد.

درست در همین زمان، مانند بهار‌ها و اردیبهشت‌های زیبای دیگر، تصاویری دارد در فضای مجازی دست به دست می‌شود از لک لک‌های معروف و محبوبی که هرساله در بهار تا اوایل پاییز برای زادآوری و لانه گزینی میهمان دریاچه زریوار در شهرستان مریوان می‌شوند.

این تصاویر به شدت در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد و بازخورد‌هایی پر از عاطفه و احساس دریافت کرد. جنگل‌های بلوط در نزدیکی دریاچه زریوار اصلی‌ترین محل لانه سازی لک لک هاست؛ اما این اتفاق اصلا چگونه آغاز شد و چگونه دارد در گذر سال‌ها تکرار می‌شود و این لک لک‌ها را چطور اینجا ماندگار کرده است؟ جواب این سؤال را باید در همان رابطه مسالمت آمیز با محیط زیست جست وجو کرد و حس امنیتی که محیط زیست و تک تک داشته هایش از آدم‌ها می‌گیرد.

چند سال پیش اهالی روستای «دره تِفی» مریوان، یک لانه دست ساز برای چند لک لک مهاجر ساختند و این گونه آن‌ها را برای همیشه به دیار خودشان دعوت کردند و حالا هم هرساله از آن‌ها استقبال می‌کنند. نتیجه اینکه این محل نه تنها به نقطه امنی برای زندگی این جانور‌ها تبدیل شده، بلکه به یک جاذبه گردشگری پرآوازه تبدیل شده است و مسافر‌های زیادی هستند که به هوای تماشای زیبایی‌های این خطه و ملاقات با این پرنده‌های زیبا عازم این منطقه می‌شوند.

لک لک‌هایی که دیگر به عنوان عضوی از اکوسیستم این منطقه پذیرفته شده اند. اهالی روستا‌های حاشیه دریاچه زریوار معتقدند، لک لک‌های سفید نماد خوش اقبالی هستند به همین دلیل آن‌ها برای این پرندگان لانه سازی می‌کنند و این به بخشی از فرهنگ مردم منطقه تبدیل شده است، البته بد نیست این نکته را هم بدانید که لک لک‌های سفید مهاجر یکی از گونه‌های پرندگان با رفتاری اجتماعی است. شهرستان مریوان با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفری در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است و حالا سال هاست که با وجود این لک لک‌ها زیباتر و جذاب‌تر و خواستنی‌تر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->